mandag 20. mai 2013

Høysensitiv?

 
Hvor skal man begynne?
Jeg har lenge stusset på hvorfor jeg er så annerledes..
Hvorfor reagerer jeg sterkere på ting?
Lukt, skarpt lys og slitsomme lyder.
Hvorfor ser jeg ut til å være nesten alene om å reagere på plutselige forandringer.
Jeg blir ofte satt ut av dette, og må jobbe hardt med meg selv for å unngå å virke motvillig.
 
Jeg blir ofte sliten uten spesiell grunn.
Ja, hvis du ser bort ifra at jeg har blitt overstimulert av et eller annet.
Begynte å Google på alle "symptomene" mine.
Og gjett hva jeg fant?
Highly Sensitive persons på denne siden: http://www.hsperson.com/
Jeg var rett og slett høysensitiv!
Ingen tvil.
Du kan gå inn på linken over og ta testen selv, om du vil.
Det var begynnelsen til å forstå hvorfor jeg tenkte og følte så annerledes enn folk flest.
Jeg følte meg lettet, glad og nysgjerrig.


2 kommentarer:

  1. Hei! Fantastisk å lese om andre som også har dette trekket :) På mange måter opplever jeg karaktertrekket som en 'gave' og sjeldent en byrde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så hyggelig at du la igjen noen ord :) Enig med deg i at det er en gave!! Er veldig glad for å se med ÅPNE øyne og nyte alle små og store gleder her i livet! Det har jeg alltid satt pris på!
      Men grunnen til at jeg "googlet" og fant ut av at jeg hadde høysensitive trekk, var fordi det også var ting jeg synes var slitsomt.
      Jeg la merke til så mye. Ble sliten av flakkende lys og bevegelser, høye og intense lyder og la godt merke til andres kroppsspråk. Så for meg er det både og. Men jeg har lært utrolig mye av det! Jeg vet hva jeg blir sliten av og hva jeg bør unngå. Dermed er det lettere å unngå overstimulering :)

      Takk for kommentaren! Jeg liker også å høre fra andre med dette trekket.

      Slett

Her kan du gjerne legge igjen en kommentar :)