onsdag 14. august 2013

Høysensitiv og stress på jobben

 
Du har ansvarsvakt, med alt det innebærer. Du har nye folk på jobb, som ikke kjenner rutiner
og pasientene. Du prøver å forklare den nye, søte, men fremmedspråkelige vikaren hva hun skal gjøre. Hun sier ja og du ser at hun ikke skjønte hva du mente..
 
Lyder, for ikke å snakke om LYDER. Skravling, hyling, kjøkkenmaskiner, musikk...m.m.
Du løper fra A til Å gjennom hele vakta, og lurer på om du fikk gjort alt du skulle på vei hjem?
Følelser/tanker underveis: Hvis det topper seg nå, så blir jeg sprø! Føler tidvis at jeg har nådd grensa mi for lengst. Blir irritert på folk som ikke gjør oppgavene sine, men holder det inne. Har lyst til å vise de følelsene jeg føler akkurat der og da, bare slippe det ut, men jeg holder igjen.
Hvorfor?
Fordi, jeg ikke har lyst til å bli oppfattet som et troll!
For det er nok akkurat det jeg hadde følt meg som.
I etterkant hadde jeg syntes at jeg reagerte for sterkt og vært flau over meg selv.
Hadde jo egentlig hatt god grunn til å knurre litt, bare litt.
Men det er jo ikke sånn jeg er.
Jeg liker jo at alle er fornøyd og har det bra.
Dilemma.
Resultatet er jo at jeg flyr beina av meg selv, for å komme i mål.
- - - - - - -
Jeg kommer sliten hjem til en forventningsfull familie, som skal vise meg ditt og datt.
Mangler totalt konsentrasjon og overskudd.
Men nå skjønner jeg hvorfor jeg er helt ute av lage...
Takket være info om høysensitive.
Derfor kan jeg si: at jeg er så sliten akkurat nå og klarer ikke konsentrere meg om noe som helst.
Men i morgen, etter dagvakta, da kan jeg forhåpentligvis ha litt overskudd igjen. Mye takket være at jeg vet at jeg har fri i 2 dager.
Og det stemmer.  Det har vært en travel vakt, men overkommelig.
Nå skal det bli godt med 2 fridager uten noen planer.
 
Jeg vil si litt om søvn med det samme.
Vet ikke om dette er generelt for høysensitive, eller bare meg.
Når jeg har hatt en sånn stressende dag/kveld, så er det umulig å legge seg og sovne raskt.
Tankene kverner og kroppen verker.
Jeg våkner flere ganger i løpet av natta. Er urolig i kroppen og har vansker med å sovne igjen.
Hadde vært interessant å se om dette gjelder flere.
Legg gjerne igjen en kommentar :)
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du gjerne legge igjen en kommentar :)